En överväldigande majoritet av alla journalister tycker att de personer som arbetar med kommunikation på företag har mycket att lära. Journalisterna upplever att dessa yrkesmän och -kvinnor ofta är dåligt förberedda och borde lära sig mer om hur medier faktiskt fungerar. Detta innan de kontaktar medierna för att pitcha sina pressreleaser och liknande. Därför har ditt företag mycket att vinna på att ta in en föreläsare och putsa upp kunskaperna i hantering av medier.
Mediehanteringen behöver inte göras mer komplicerad än nödvändigt
Vissa pessimister kan hävda att hanteringen av medierelationer är lite som att försöka spela fotboll på ett minfält. Detta är förstås en ganska överdriven beskrivning av situationen – det handlar istället mer om att lösa ett problem. Allt du egentligen behöver göra är att hålla dig till några enkla regler och känna till de mest effektiva verktygen som du kan använda dig av.
Därför kan en medieträning i form av en underhållande föreläsning vara intressant för många svenska företag. Men träningen kan även ske i form av en kurs som sträcker sig över flera dagar och inkluderar allt från djupstudier och intervjuträning till presskonferensövningar. Det handlar helt enkelt om att hitta en föreläsare som vet hur man hanterar medier och kan matcha ert behov mot rätt sorts träning och utbildning.
Några exempel på vad en föreläsare kan lära dig och dina medarbetare
Det finns såklart många olika saker som ert företag kan lära av att ta hjälp av en föreläsare med kunskap om mediehantering. För att summera de konkreta saker som bör finnas på plats för att en PR-kampanj ska bli framgångsrik kan vi dock nämna dessa:
- framtagandet av en tydlig strategi
- uppbyggnaden av ett effektivt PR-team
- skrivandet av en fängslande story
- sökandet efter rätt personer att kontakta
- mätandet av PR-kampanjens framgång
Genom att sätta er in i hur ni ska hantera medier och följa ett enkelt ramverk kan ni skörda stor framgång på området. Det finns nämligen mycket att vinna på att höja kompetensen inom detta område och uppvisa en större professionalism utåt. Detta oavsett om ert företag är stort eller litet.